EnergoMechanik – lokomotywy, zasuwy, divertery

Klapy i przepustnice regulacyjne i odcinające

PARAMETRY PRACY

  • Temperatura medium do 550 C,
  • Ciśnienie do 6 kPa,
  • Szczelność do 99,9%,
  • Media:
    – surowe i oczyszczone spaliny,
    – zimne i gorące powietrze

ZASADNICZE ELEMENTY URZĄDZEŃ

Dławnicowe uszczelnienie wałów jest uszczelnieniem sznurowym o regulowanej sile zacisku. Rodzaj szczeliwa jest dobierany indywidualnie do warunków pracy urządzenia, tak aby zapewnić jego maksymalną szczelność i wielosezonową trwałość. Umieszczenie dławnic na zewnętrznych ścianach korpusu (ramy) urządzenia umożliwia wymianę szczeliwa bez konieczności demontażu łożysk. Bezobsługowe wahliwe łożyska ślizgowe wałów charakteryzują się wysoką trwałością i bezawaryjną pracą. Posiadają pierścienie ślizgowe z tworzyw węglowych grafitowych lub kompozytów metalowo-grafitowych. Pierścienie współpracują z chromowanymi powierzchniami metalowych opraw i tulei. Są niewrażliwe na zapylenie, wilgoć, kwaśne środowisko itp. Właściwy dobór materiału pierścienia ślizgowego do warunków pracy urządzenia gwarantuje wielosezonową pracę łożysk oraz ich bezproblemowy rozruch nawet po rocznym postoju łożyska (ustalające i prowadzące) wałów osadzane są na wspornikach nad dławnicami. Wsporniki przyspawane są do ramy klapy.

Układ cięgnowy napędu wałów skrzydeł tworzą dźwignie zamocowane na czopach wałów połączone ze sobą za pośrednictwem przegubów i łączników. Para bezobsługowych wahliwych przegubów ze ślizgowymi wkładkami kompozytów węglowych skręcona metalowym łącznikiem stanowi „ rzymską śrubę” pozwalającą na precyzyjne ustawienie położenia kątowego zespołu wielu skrzydeł. Minimalne luzy wewnętrzne przegubów i ciasne osadzenie przegubów w stożkowych gniazdach dźwigni napędowych zapewniają precyzyjne sterowanie skrzydłami klap. Jeżeli ze względów BHP wymagane jest 100% odcięcie przepływu szkodliwych gazów, klapy wykonujemy z układem powietrza zaporowego.

Skrzydła klap o profilu lotniczym charakteryzują się:

  • dużą sztywnością,
  • optymalnie niskim oporem przepływu medium,
  • najmniejszymi siłami nacisku wału na łożyska.

Cechy te są szczególnie korzystne przy dużych prędkościach przepływu i relatywnie wysokim ciśnieniu medium. Uszczelnienia skrzydeł dostosowane są do warunków pracy i wymaganej szczelności wewnętrznej urządzenia.

Stosowane są następujące ich rodzaje:
1. Uszczelnienie skrzydło-rama klap i przepustnic odcinających tworzą:
– sprężyste listwy uszczelniające dla szczelności 99,9%,
– obwodowe płaskowniki uszczelniające dla szczelności 99,5%

2. Uszczelnienie skrzydło-rama klap i przepustnic regulacyjnych tworzą płaskowniki przyspawane do ramy, do których dolegają krawędzie skrzydeł.

3. Uszczelnienie skrzydło-skrzydło realizowane jest na tzw. „zakładkę” krawędzi skrzydeł.

Wiecej informacji ?